Bezbednost, Saveti i korisne informacija

Plus test – garancija za bezbednu vožnju 

U želji da se informišete o karakteristikama brojnih auto sedišta koja su u ponudi na tržištu, sigurno ste nailazili na podatak da su pojedina prošla Plus test. Mi u Axkidu možemo se pohvaliti da su upravo i naša sedišta među njima. Ali, šta je to Plus test? Koje su prednosti sedišta koja imaju ovu oznaku? Koliko je bitno ovo testiranje za decu i njihove roditelje u potrazi za „pravim“ sedištem?

Kao što je poznato, u našoj ponudi su sva auto sedišta za decu okrenuta u suprotnom smeru od kretanja vozila. Zašto? Axkid stalno ističe koliko je važno da deca putuju u sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila, i to što je duže moguće. Jer, mlađani putnik biće do pet puta sigurniji u ovakvom sedištu u odnosu na ona koja su u istom smeru sa kretanjem auta. Posle brojnih testiranja utvrđeno je da se u slučaju sudara šanse za preživljavanje ili izbegavanje ozbiljnih povreda povećavaju ako je dete smešteno u auto sedištu okrenutom u suprotnom smeru.

ADAC test potvrdio: Axkid ONE – najbolji u klasi 0-7 godina

Za sve pomenuto, naravno, postoji objašnjenje. Glava deteta nesrazmerna je u odnosu na telo. Ona je do 25% ukupne telesne težine u poređenju odraslom osobom, kod koje je taj odnos oko 6%. U isto vreme, vrat deteta je izuzetno ranjiv, jer još nije u potpunosti razvijen. Frontalni testovi sudara pokazuju da su sile koje deluju na vrat oko pet puta jače kada dete sedi okrenuto u istom smeru kretanja automobila u odnosu na suprotan smer. Tokom udara, u dečje auto sedište okrenuto ka napred, telo sila izbacuje iz sedišta automobila, samo je kaiš taj koji drži gornji deo tela na mestu. Ali, glava i dalje želi da se pomeri napred. To rezultira prenošenjem sila sudara na vrat deteta, stvarajući ogroman pritisak u vratu.

Najveća prednost auto sedišta okrenutog u suprotnom smeru je što podržava detetova čitava leđa, vrat i glavu, raspoređujući sile sudara na veću površinu i zbog toga značajno smanjuje sile koje deluju na vrat. Stoga, sedište automobila okrenuto u suprotnom smeru pruža detetu bolju zaštitu, ujedno i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara.

Sva auto sedišta za decu na evropskom tržištu moraju biti odobrena u skladu sa zakonima ECE R44 ili UN R129. 

Predrasude o dečijim sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila

Švedski Plus test je dobrovoljni test na auto sedištima tamošnjeg Nacionalnog instituta za istraživanje puteva i transporta (VTI). Ovo ispitivanje se sprovodi kao dodatak obaveznom testiranju i odobrenju koje je regulisano ECE propisima i ne sprovodi se nigde drugde u Evropi.

VTI laboratorija za bezbednost u sudaru je jedna od retkih nezavisnih i jedina u Švedskoj koja je akreditovana za obavljanje testova na sudar bezbednosnih sistema za decu, barijera i druge opreme za puteve. Laboratorija obavlja i akreditovana ispitivanja svojstava sagorevanja materijala u motornim vozilima. Sva ispitivanja sprovode veoma profesionalno, nepristrastno i poverljivo u skladu sa EN ISO / IEC 17025: 2017 i zakonskim i nadležnim zahtevima.

Priča iz života: Mama, ja sam dobro!

Švedski nacionalni institut za istraživanje puteva i transporta (VTI) je nezavisan i međunarodno istaknut istraživački institut u sektoru transporta. Osnovni zadatak je sprovođenje istraživanja i razvoja vezanih za infrastrukturu, saobraćaj i transport. Posvećeni su kontinuiranom razvoju znanja u oblasti transporta i na taj način aktivno doprinose ostvarivanju ciljeva švedske transportne politike.

Zbog svega navedenog, proizvođači auto sedišta koji se odluče da dobrovoljno obave Plus test i prođu ga, znaju da su obavili i ispunili veliki zadatak. 

Zahtevi u Plus testu su veoma strogi. Mnogi tvrde da dečija auto sedišta okrenuta prema napred ne bi mogla da ih ispune. Pre svega zbog rezultata opterećenja na vratu u slučaju frontalnog sudara.

Osnovni elementi Plus testa

Plus test ima mnogo nižu granicu za maksimalno opterećenje na vratu od drugih testova dečjih auto sedišta. Čelni crash test (test sudara) ima veoma kratak i tvrd put kočenja. Ovo čini udar mnogo ozbiljnijim nego u drugim opcijama testiranja. U Plus testu mere se sile koje su izložene dečjem vratu u frontalnom sudaru. Postoje tri glavna faktora zbog kojih je ovaj test teško proći te su zato mnoga auto sedišta neslavno završila.

1. Veća brzina automobila prilikom simulacije sudara od one koju koriste evropski standardi ECE R44 i R129 (i-Size), što izaziva veću jačinu sudara, a što zauzvrat znači veće opterećenje na auto sedište;

2. U Plus testu put kočenja je kraći, što čini udar na sedište automobila brutalnim. Što je kočioni put kraći, to su sile nasilnije, odnosno izaziva se veća jačina sudara. A, u kombinaciji sa većom brzinom krajnje opterećenje na sedište i dete znatno je veće nego na obaveznim testovima;

3. Da bi Plus test bio još teži, u svojim testiranjima ne samo da koriste veću brzinu i kraći put kočenja, već i pažljivo mere sile u vratu lutke za testiranje sudara pomoću senzora. Ovo je vitalan parametar, koji trenutno nije uključen u obavezne testove.

Zašto dete u auto sedištu treba da bude bez jakne

Plus test je jednostavno razvijen da bi olakšao izbor auto sedišta time što jasno pokazuje koja su najbezbednija za vaše dete.

Pogledajte video da biste videli razliku tokom Plus testa između auto sedišta okrenuta u suprotnom smeru od kretanja vozila i ona postavljena napred. Sagovornik je Tommy Pettersson, šef Crash laboratorije u VTI u Linkčepingu.

Bezbednost na prvom mestu

Nacionalno društvo za bezbednost na putevima (NTF) u Švedskoj je organizacija koja objavljuje rezultate Plus testa. Auto sedište koje ga prođe i sa njihove strane bude odobreno, dobija dodatnu oznaku kao dokaz. A to daje roditeljima garanciju da je dete još bezbednije ako dođe do nesreće. 

U izjavi za BeSafe, direktor komunikacija u NTF-u Rickard Cosini objašnjava zašto veruju da je švedski Plus test od tako velikog značaja i za dete i za roditelje.

– Ako je moguće, NTF uvek preporučuje da izaberete dečje auto sedište sa odobrenjem švedskog Plus testa. Kada birate sedište sa oznakom Plus Test, imate produženu garanciju da vaše dete neće biti izloženo naprezanju vrata opasnom po život pri direktnom sudaru. Takođe preferiramo ljude koji biraju sedište odobreno do 25 kg kako bismo smanjili rizik od zloupotrebe. Ovo omogućava deci da sede u istom sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja vozila dok ne dođe vreme da se prebace na sedište okrenuto napred – rekao je Cosini.

Moramo ponovo istaći da je Švedska svetski lider kada je u pitanju bezbednost dece u automobilu. Upravo zato i nije iznenađujuće što je Plus test švedski standard.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.