Kako unaprediti bezbednost dece kao putnika
Godinama se spovode brojne analize o saobraćaju, koje imaju zadatak da usmere atkivnosti svih subjekata ka unapređenju bezbednosti. One su pokazale i da su deca posebno ugrožena i predstavljaju jednu od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju. Kako je moguće unaprediti bezbednost dece u saobraćaju?
Povrede nastale u saobraćajnim nezgodama čine jedan od pet najčešćih uzročnika smrtnog stradanja dece u svetu danas. Naime, na svaka četiri minuta na putevima širom sveta jedno dete izgubi život. Neuporedivo veći broj njih zadobije povrede, često i takve koje ih trajno onesposobe. Kako navode iz Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Republike Srbije, ovi traumatični događaji izazivaju nemerljivu patnju i žal, ali i ekonomske teškoće za porodicu. Zbog takvog sleda događaja pati i celo društvo, trpeći ozbiljne udarce i ostajući bez svoje mladosti, takozvane “snage društva”. Bezbednost dece u saobraćaju mora da se unapredi. I kao putnika, i kao pešaka, i kao biciklista…
Priča iz života: Mama, ja sam dobro!
Mnogi analitičari objašnjavaju da ranjivost najmlađih potiče prvenstveno od njihove psihofizičke nerazvijenosti. Deca su posebno ugrožena, jer nemaju dovoljno iskustva ni znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju. Radi preciznijeg definisanja mera za unapređenje bezbednosti najmlađih u saobraćaju neophodno je shvatiti procese i situacije u kojima deca stradaju u saobraćajnim nezgodama.
U saobraćajnim nezgodama deca najviše smrtno stradaju kao putnici u vozilima (47%); zatim kao pešaci (41%); i na kraju kao biciklisti (12%). Ovakvi rezultati se mogu dovesti u vezu sa manjom mobilnošću dece kao pešaka i biciklista u odnosu na prevoženje unutar vozila. Osim toga, velika zastupljenost mališana koja su smrtno stradala u svojstvu putnika u vozilu, u ukupnom broju smrtno stradale dece u saobraćaju, se svakako može dovesti u vezu sa podatkom da je upotreba sistema zaštite za decu unutar vozila, za teritoriju Srbije, ispod 20%.
Plus test – garancija za bezbednu vožnju
U Novom Sadu je krajem novembra 2021. godine održana treća Nacionalna konferencija o bezbednosti dece kao putnika u saobraćaju. Cilј konferencije je razmena iskustava i prakse, kao i uspostavlјanje bolјe koordinacije rada, svih klјučnih subjekata kako bi se smanjio broj stradale dece u saobraćaju. Tom prilikom je istaknut značaj pravilne upotrebe dečijih auto sedišta, kao i sticanja ispravnih stavova roditelja o tome. Kako je rečeno, jedna od najznačajnijih aktivnosti koja je u prethodnom periodu realizovana po pitanju bezbednosti dece kao putnika u saobraćaju jeste obuka oko 1600 službenika saobraćajne policije iz 27 policijskih uprava o pravilnoj upotrebi dečijih auto sedišta.
Na konferenciji su, pored različitih izlaganja na temu bezbednosti dece kao putnika u vozilu, učesnici razmenili znanja i iskustva. Povela se i diskusija iz koje su proistekle nove ideje o narednim koracima koji mogu biti preduzeti. A, sve sa ciljem smanjenja broja i posledica stradanja dece u saobraćaju.
Predrasude o dečijim sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila
U Srbiji je u periodu 2016-2020 nastradalo (tu se misli na povređene i poginule) 7275 dece. S tim što je najveći broj (1650) zabeležen 2016. a najmanji (1140) 2020. godine. Teško povređene dece bilo je u istom vremenskom periodu ukupno 930 (po godinama 216; 205;173;184;152), a nažalost poginulo je 64 (po godinama 12;17;12;10;13).
– Poslednjih nekoliko godina, deca nam najčešće stradaju kao putnici u vozilu. Razlog tome su nekorišćenje zaštitnih pojasa i auto-sedišta – rekao je na konferenciji direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić. Istakao je da je prevencija najvažnija, a u tome prednjači Novi Sad, jedan od gradova lidera u ovoj oblasti.
Pešić je naglasio da cilј kojem Srbija teži – da ne bude stradale dece u saobraćajnim nezgodama!
– U toku je izrada Nacionalne strategije za bezbednost saobraćaja, a do kraja 2022. godine imaćemo Nacrt ove strategije. Da bismo bili uspešni u našoj nameri neophodna je koordinacija i edukacija svih relevantnih institucija i organizacija, kao i adekvatna obuka policijskih službenika – kazao je Duško Pešić.
ADAC test potvrdio: Axkid ONE – najbolji u klasi 0-7 godina
On je dodao i da nije ideja da saobraćajna policija samo zaustavlјa i kažnjava vozače, nego da približi značaj upotrebe sigurnosnih pojaseva i dečjih auto sedišta u cilјu prevencije saobraćajnih povreda. Kad je reč o bezbednosti dece u saobraćaju, Pešić je naveo da je situacija bolja nego prethodnih godina. Krajem devedesetih u saobraćajnim nezgodama godišnje je stradalo 57-58 dece, a u poslednjih pet godina taj broj je smanjen na 10-17. Istakao je i da su pre 15 godina deca stradala uglavnom kao pešaci, ali se to promenilo, te danas oko 60% stradaju kao putnici u vozilu.
Organizator konferencije Marijana Jovanović iz “In Koncepta” je podsetila na to da je Novi Sad prva lokalna samouprava koja je oformila Kancelariju za dečija auto sedišta i može se pohvaliti uspešnim radom.
– Svake poslednje nedelјe u mesecu za Novosađane organizujemo besplatan pregled dečijih auto sedišta. Takođe, u saradnji sa Domom zdravlјa Novi Sad, redovno održavamo predavanja u sklopu Škole za trudnice i svim budućim roditelјima dajemo mogućnost da se prijave i dobiju besplatna auto sedišta, koja nakon korištenja vraćaju. U 2021. smo u saradnji sa Gradskom upravom za saobraćaj i puteve podelili besplatna auto sedišta namenjena starijoj deci. Novi Sad je jedino mesto u Srbiji gde postoje četiri taksi udruženja kojima je Agencija za bezbednost saobraćaja donirala auto sedišta – rekla je Jovanović. Dodala je da će takav primer slediti i Zrenjanin.
Zašto dete u auto sedištu treba da bude bez jakne
Pravilna upotreba auto sedišta za decu, naravno, smanjuje rizik od povreda. Poslednjih godina deca dominantno stradaju kao putnici u saobraćaju. I to ne svojom greškom, nego greškom roditelja, zato što mališane nisu stavili u odgovarajuće sedište; ili nisu na odgovrajući način izabrali sedište; ili ih nisu na odgovarajući način vezali u sedištu. Statistika ukazuje da čak 60% dece strada u saobraćaju jer nisu na adekvatan način roditielji primenili zaštitne sisteme, sedišta za decu i pojas. Posedovanje sedišta nije dovoljno u ovom slučaju, te je neophodno učesnike u saobraćaju obučiti pravilnom korišćenju.
Podaci o stradanju dece u Republici Srbiji davali su jasnu sliku nedovoljne brige o najranjivijim članovima našeg društva. Ali, i nepostojanja svesti u javnosti o tome koliko je veliki ovaj problem. Zato je jedan od osnovnih zadataka ABS od samog početka bio da se osmisli koncept koji će istovremeno pokrenuti javnost i institucije, ali i dati okvire za rad sa decom u oblasti bezbednog ponašanja u saobraćaju.
3 koraka kako pravilno namestiti dete u Axkid auto sedište
Sa tom idejom, ABS pokrenula je 2011. godine kampanju “Pažnja sad!“. Kampanja je zamišljena sa namerom da se utiče na masovne pogrešne pojave i stavove koji su svakodnevno dovodili do loših odluka, koje su za posledicu imale gubitak dečijih života. Dakle, samo jedna sveobuhvatna i opšteprisutna aktivnost mogla je postići da se istovremeno utiče na veliki broj učesnika u saobraćaju, a pre svega roditelja, od čijeg ponašanja u najvećoj meri i zavisi bezbednost dece u saobraćaju. Daljim razvojem, ova kampanja je 2014. promenila ime u „Pažljivko“.
Uloga roditelja u ovom procesu je, uz uloge vaspitača i učitelja, od presudnog značaja. Jer, pored usmenog prenošenja svih važnih informacija koje deca treba da upamte i usvoje, roditelji svojim primerom u značajnoj meri utiču na to kako će se mališani ponašati u saobraćaju.
Auto sedišta za decu – šta kaže zakon
Prema istraživanju ABS iz 2018. godine, oko 59,9% dece uzrasta 0-3 godine prevozi se u auto sedištu, a svega 44,6% mališana uzrasta 4-12 godina prevozi se vezano na zadnjem sedištu automobila. Dodatni problemi u vezi sa bezbednim prevoženjem dece u vozilu su to što pojedini roditelji koji imaju auto sedište za dete, nemaju informaciju o tome kako da ispravno postave auto sedište u vozilo. Takođe, ne vezuju dete u auto sedištu na bezbedan način, već pogrešno postavljaju pojaseve auto sedišta (npr iza leđa deteta). Brojni su slučajevi i da ne vezuju dete uvek kada putuju, uz izgovor recimo “kratka je relacija vožnje”. Neki poseduju auto sedište, ali ne za svu decu…
AXKID
Ovakvi podaci ukazuju na nizak nivo svesti roditelja u našoj zemlji, kada je bezbednost dece u saobraćaju u pitanju, i na problem koji zahteva sistematsko rešavanje. Ipak, Srbija ima relativno povoljan trend na unapređenju bezbednosti dece u saobraćaju. U poređenju sa drugim starosnim grupama, deca u Srbiji su relativno malo zastupljena u ukupnom broju smrtno stradalih lica u saobraćajnim nezgodama.
Da bi se ovaj pozitivan trend nastavio i još više značajno unapredila bezbednost dece u saobraćaju u Srbiji, neophodno je konstantno pratiti stanje bezbednosti najmlađih u saobraćaju, kako bi se uočili ključni problemi, kao i mere koje treba preduzeti za unapređenje bezbednosti mališana u saobraćaju. Nakon toga neophodno je definisati planove i programe mera i aktivnosti u bezbednosti saobraćaja i konačno pristupiti realizaciji tih mera i aktivnosti, a zatim i praćenju efekata primenjenih mera.
Izvor: Korišćeni podaci Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije (pregledni izveštaji i analize stradanja dece na teritoriji RS)
Foto: ABS